EXHIBITIONS

Transcendence

STATEMENT

"そこしれぬ色彩への関心、ひたむきに構図を練り下絵を重ねていく姿勢、日常を別の視点から見つめそこに新たな世界を見出す試み―これらが山口と渡部という二人の作家を結びつけている"

Co-organized by ARTPLAT@ANA InterContinental Tokyo

そこしれぬ色彩への関心、ひたむきに構図を練り下絵を重ねていく姿勢、日常を別の視点から見つめそこに新たな世界を見出す試み―これらが山口と渡部という二人の作家を結びつけている。

 

  一方で取り組むテーマ、モティーフの選び方はそれぞれ異なる。花という伝統的な題材を選びつつ絵画における立体性をテーマとする山口に対し、渡部は植物や海といった自然に焦点を当て、時に人工的な要素を加えながら、その逞しく多様な姿形にモティーフを見出す。

 

  本展に並ぶ新作は、各作家がこれまでの制作活動の中で抱いた疑問を起点とし、生み出された。

 

「絵画空間の中に入り込み、その姿を横から捉えたらどう映るのか」

  山口が着目したのは、作品上で描かれる対象よりも絵画という行為と、絵画における立体性そのものである。ルネサンスにおける透視図法確立以来、私たちは絵画を前にすると半ば無意識にそこに近景と遠景から成る奥行きを見出そうとする。「絵画のなかに手を入れて、奥から手前へと描いていく感覚が常にあった」と語る作家は、文字通り視点を転換することで、絵画を正面ではなく全く別の角度からー比喩ではなく物理的にー捉えようと試みる。平たい支持体の上に花を描くなかで塗り重ねられていく異なる色彩の絵具―そうした繊細な重なりを拡大し横から観察したとき、そこにはさながら宇宙のような景色が広がっている。これまで絵具の積層をテーマに作品を展開してきた山口は、絵画の奥へと深く潜り込むことで、我々の眼前に絵画における新たな立体性を提示する。

 

「植物には知性や感情があるのか」

  幼いころから自然への親しみと関心を育んできた渡部は、植物の知性と感情を探究する。自然界における生存競争ゆえに、植物は置かれた環境に応じてその姿を巧みに変容させ、成長し、繁殖をつづける。そこには果たして知性や感情が伴うのだろうか。その一方で、人間界における自然、あるいは自然と人工の対立についても渡部は関心を寄せる。生来、種の保存のために色づいた花々を、人間は全く審美的な理由から着色することもある。これに着想を得て、生成AIで実在しない植物を生み出しその画像を参考に生み出されたシリーズは、草花の一部を切り取りながらもマクロな視点も持ち合わせ、そこには人間の都合で恣意的に歪められていく自然と、それでもなお人間を凌駕する自然の逞しさに対する眼差しが満ちている。日々積極的に自然に触れ、その生態を学ぶ渡部が描く草花と海は、虚構と現実の狭間から生みだされ、生命力溢れる光を放つ。

アプローチは異なりながらも、ともに視点を変えることで生まれた二作家の作品の数々は、抽象と具象、現実と架空、二次元と三次元の間で揺れ動き、軽やかに境界を超えていく。

                             

 __________________________________________

ARTPLAT@Bwac JAPAN proudlypresents two-artist exhibition "Transcendence” featuring SoichiYamaguchi and Mino Watabe.

 

A boundless fascination withcolor, dedication to refining compositions through repeated sketches, and aneffort to see the everyday from a different perspective to discover new worldswithin—these are the threads that connect these two artists, Soichi Yamaguchiand Mino Watabe.

 

At the same time, the themes theypursue and the way they choose their motifs differ. While Yamaguchi works withthe traditional subject of flowers, focusing on the theme ofthree-dimensionality in painting, Watabe turns her gaze to nature—plants, thesea—sometimes incorporating artificial elements, finding motifs in theresilient and diverse forms that emerge.

 

The new works presented in thisexhibition are born from questions each artist has carried throughout theircreative practice.

 

“What would it look like if Icould step into the pictorial space and view it from the side?”

What drew Yamaguchi’s attentionwas not the depicted subject itself, but rather the act of painting and thevery notion of three-dimensionality within it. Since the establishment oflinear perspective during the Renaissance, we have approached paintings almostunconsciously seeking depth made up of foreground and background. “I’ve alwayshad the sensation of reaching my hand into the painting and working from theback toward the front,” the artist recalls. By literally shifting theviewpoint, he attempts to perceive a painting not from the front, but from anentirely different physical angle. In the process of layering paint to depictflowers on a flat support, different colors overlap—when magnified and viewedfrom the side, these delicate strata unfold into a scene reminiscent of thecosmos. Having long explored the theme of layering of paints, he dives deepinto the interior of the painting, presenting a new form ofthree-dimensionality before our eyes.

 

“Do plants possess intelligenceor emotion?”

Since childhood, Watabe hasnurtured a sense of familiarity and curiosity toward nature, leading her toexplore the intelligence and emotions of plants. In the struggle for survival,plants adapt their forms to suit their environment, continuing to grow andreproduce. But do these transformations imply intelligence or feeling? She isalso drawn to the relationship between nature and the human world, and to thetensions between the natural and the artificial. Flowers, which in naturedevelop vivid colors to ensure the survival of their species, are sometimesartificially dyed by humans for purely aesthetic reasons. Inspired by this, shecreated a body of work based on images of non-existent plants generated by AI,using them as references for her paintings. These works, while sometimesfragmenting flowers and plants, also adopt a macro perspective, imbued with agaze that inspects both the human tendency to distort nature for convenienceand the unyielding vitality of nature that ultimately outdoes humanity. Theflowers, plants, and seascapes she paints—born between the realms of fictionand reality—radiate a light charged with life force.

 

Though their approaches differ,the works of these two artists—born from shifting their perspectives—movefluidly between abstraction and figuration, reality and fantasy,two-dimensional and three-dimensional space, lightly crossing the boundariesbetween them.

 

 文責; 淺野菜緒子 (Independent Researcher)/Naoko Asano, Ph.D.(Independent Curator)

INSTALLATION VIEW

WORKS

Coming soon...