« Vous voyez, dans ce monde, il y a une règle du jeu »(ご覧なさい、この世界にはゲームの規則というものがある)
(English follows)
「ゲームの規則」
新たな絵画表現が実践され客観的な言説が付随するといった流れを繰り返しながら、絵画表現は理論化され規則化されてきた。表現理論の側面から見れば、すでにキャンバスのなかに新たな可能性はほとんど残っていないとも思われる現在において、絵画を探求することとはいかなる試みであろうか。
山本和真は、ものの存在と見え方に着目しながら、既存の感覚にとらわれない新しいイメージを模索する作家である。1998年生まれの山本は、インターネットやSNSが身近な環境で育ったデジタル・ネイティブ世代に属しており、その作品には、本人が無意識であるにせよ画面に時代性が表出している。インターネットを用いる人々が一日に平均して約7時間もの時間をオンライン上で過ごすといわれる現代において、日々わたしたちが目にしているイメージの数はもはや数えることができないほどの量である。そのような環境で過ごすわたしたちのイメージ認識は、インターネットが身近になる以前と比較し大きく変容しただろう。山本のように物心がつくころから現在のインターネット環境があった世代と、それ以前の世代とでは、そもそもイメージ認識というものが異なるかもしれない。山本の作品には、有機物や無機物を、顕微鏡的視点や望遠鏡的視点から、即物的にあるいは観念的に描いたイメージが混在している。山本の作品は人の視覚では同居することのないモチーフを、一つの画面にまとめた不規則なコラージュのようだ。しかし山本は自身の作品をバラバラのイメージを並列したコラージュではなく、自身の視覚感覚を投影したものだと語る。山本のイメージ認識には対立という概念が希薄である、すなわち横断的にいくつもの見方をするのではなく、最初から同一的に捉えているということだ。一見して不規則なイメージの集積である山本の作品はデジタル・ネイティブと呼ばれる世代が潜在的に自覚している、今におけるわたしたちの知覚認識ともいえるだろう。
竹内義博は、レトロゲームやそのイメージを引用しながら、わたしたちの意識下に潜む認識を絵画を通じて表現している。竹内の代表作である「連鎖シリーズ」は、パズルゲーム「ぷよぷよ」に着想を得ている。このゲームの醍醐味は、次々に落ちてくるぷよと呼ばれる球体を計算しながら積み上げ、塊を一つ消すことで別のぷよが4つ以上つながり連続して消えていく「連鎖」と、その結果、自身のフィールドにあるすべてのぷよがなくなる「全消し」にある。画面には、連鎖によってぷよがすべて片付いた空間に「NEW GAME」という文字を添えられている。「連鎖シリーズ」は、ある目的のためにとるべきアクションを細分化し具体化した「タスク」をすべて達成すると次の目的が立ち現れるといった、ごく自然にわたしたちが行動を整理するときに用いてる感覚を表現している。
新作「反射シリーズ」もまた、レトロゲームを彷彿とさせる画面構成となっている。画面の中心に描かれたゲームにおなじみの記号とその軌跡は、街中における移動のように人工的に設計された空間でなければ起こり得ないほど正確な軌道で反射している。色彩のグラデーションによって色付けされた背景は、多くの人がイメージするグラデーションが自然界のものではなく人工的に作られたものであることを示す。新作「反射シリーズ」で竹内は、わたしたちの行動や色覚感覚は、無自覚に他者によって設計された規則から影響をうけていることを示しつつ、フリーハンドによる無秩序な線を潜ませることで、誰しもが規則からの逸脱を片隅で願っていることを表現しているようにみえる。
二人の作家は絵画の歴史=規則を踏まえながら、それぞれの目に映る今を絵画として表現している。この点にこそ、表現理論の更新とは異なる絵画に向き合う姿勢があるといえるのではないだろうか。
« Vous voyez, dans ce monde, il y a une règle du jeu. »
(ご覧なさい、この世界にはゲームの規則というものがある。)
このセリフは、映画史における不朽の名作『ゲームの規則』において、監督であるジャン・ルノアール自身が演じるオクターヴが、気づかぬうちに規則に翻弄され生じた悲劇を前に発したものである。当たり前と疑わなかった社会の規則がいとも簡単に書き換えられていく現状を目の当たりにするわたしたちに対して、本展はわたしたちの生活に潜む「規則」を浮かび上がらせることで自覚を促している。
文責;隅本晋太郎 (インディペンデント・キュレーター)
Rule of the Game
Painting as a mode of expression has long been theorized and systematized through a repetitive cycle in which new expressive methods emerge, followed by the development of objective discourses around them. From the perspective of the theory of expression, one might even argue if there is much room left for new possibilities within the canvas today. In such a context, what does it mean to pursue painting now?
Kazuma Yamamoto is an artist who seeks new imagery that is not bound by conventional perceptions, focusing on the existence and appearance of objects. Born in 1998, Yamamoto belongs to the digital-native generation raised in an environment where the internet and social media are ubiquitous. As such, whether consciously or not, his works reflect a distinct sense of our era. Today, it is said that internet users spend an average of seven hours online each day, and the number of images we encounter daily is virtually unquantifiable. Our perception of images, shaped in this image-saturated environment, has undergone a significant transformation compared to the pre-internet era. For those like Yamamoto, whose formative years coincided with the presence of the internet, the very nature of image recognition may differ fundamentally from that of previous generations.
In Yamamoto’s work, images of organic and inorganic matter—rendered from microscopic or telescopic perspectives, depicted in both literal and conceptual manners—exist side by side. His paintings resemble irregular collages that combine motifs that could not coexist within human vision. However, Yamamoto insists that his works are not collages of disjointed images, but rather projections of his own visual perception. In his view, the concept of opposition is largely absent; he does not shift between perspectives but perceives things as unified from the outset. What at first appears to be a chaotic accumulation of imagery in Yamamoto’s work may in fact embody the latent perceptual awareness of the digital-native generation.
Yoshihiro Takeuchi, by contrast, explores subconscious modes of recognition through painting, referencing retro video games and their visual language. His signature "Chain Series" is inspired by the puzzle game Puyo Puyo. The core appeal of this game lies in stacking falling spheres called "Puyo" and triggering "chains" where groups of four or more connected Puyos disappear in succession, potentially resulting in a "full clear" of the field. In Takeuchi’s work, the word "NEW GAME" appears in the emptied space left after such a chain reaction.
The Chain Series expresses the intuitive sense with which we naturally organize our actions: achieving a set of tasks toward a goal allows a new objective to emerge. His new Reflection Series also recalls the aesthetics of retro games. Familiar gaming symbols and their trajectories are depicted in the center of the composition, reflecting off of boundaries in unnaturally precise paths—possible only in artificially designed environments, such as urban landscapes. The background, colored in gradients, emphasizes that such gradients are products of human design rather than the natural world.
In this Reflection Series, Takeuchi seems to suggest that our behavior and sense of color are unconsciously shaped by externally imposed systems. At the same time, he introduces chaotic, hand-drawn lines into the compositions, hinting that we all harbor a quiet desire to deviate from these systems.
Both artists confront the history—and rules—of painting while expressing their own vision of the present. In doing so, they offer a stance toward painting that diverges from the conventional updating of theoretical frameworks.
“Vous voyez, dans ce monde, il y a une règle du jeu.”
(“You see, in this world, there is a rule of the game.”)
This line is spoken by Octave, a character played by director Jean Renoir himself in the timeless classic The Rules of the Game. He utters it in the face of a tragedy born from unwitting submission to societal rules. In our current era, where systems once taken for granted are being rewritten with startling ease, this exhibition encourages us to become aware of the "rules" that underlie our daily lives by bringing them to the surface.